deena and the gang

July 18, 2012

Laksam !

sila...sila jemput makan :)
Tinggal berapa hari jer lagi kita akan sambut ramadhan, sana sini dah mula sibuk promosi kuih raya, tudung dan baju raya ! ada jugak yg amik kesempatan shopping awal-awal haa.. yang penting siap kan ajer duit nyer :)  Cer pasal nak sambut puasa ni, insyaallah buat pertama kali tahun ni aku akan berniaga di bazar ramadhan. antara menu nyer nanti ialah murtabak, lompat tikam, laksam dan beberapa jenis kuih lagi. kalau ada kesempatan aku selit dalam entri akan datang yek.. 

proces membuat laksam dan kuah...

Bahan-bahan :-
 (A)
#  3 cawan tepung beras
#  1/2 cawan tepung gandum 
#   4 cawan air suam
#   2 sudu tepung kanji / tepung jagung 

Untuk Kuah : -
#  Sekilo Ikan ( tongkol, selayang atau ikut suka )
#  Halia - 1 inci
#  2 ulas bawang putih 
#  4-5 ulas bawang merah
#  Lada hitam skit
#  Santan dari sebiji kelapa
#  2 keping asam keping 
#  Garam skit 
#   Gula merah / gula

Ulam :-
Timun, kacang panjang, taugeh, daun kesum & bunga kantan  (dipotong halus)

Cili :-
* cili merah
* belacan
* garam
* limau

Cara-cara :-

1. Gaulkan semua bahan-bahan (A). sapu tudung periuk dengan sedikit minyak masak, curahkan sedikit adunan dan letakkan di atas tudung periuk. kukus sampai masak. dah masak biarkan sekejap sebelum digulung.
2. Untuk Kuah - blend isi ikan, halia, bwg putih, bwg merah dan lada hitam. masukan kedalam periuk dgn bahan lain. kacau sampai pekat.
3. Untuk Cili - tumbuk cili merah dan belacan. mskkan garam dan perah limau..



5 comments:

  1. nyum-nyumm....
    http://hunyieda.blogspot.com/2012/06/awesome-giveaway-by-us.html mae join sini dear..byk hadiah menarik

    ReplyDelete
  2. Salam,
    Sedapnya laksam tu. Dah lama x makan laksam, huhuhuuu...
    :p

    ReplyDelete
  3. saya mau laksaaaammmmm.....huhuhuuhu

    ReplyDelete
  4. Deena, sedap makan malam2.. lepas iftar .. - Mama Bree

    ReplyDelete
  5. cedapnyeee...
    salam perkenalan dear..
    mood sy trus jd sedih aftr secara x sengaja terbaca n3 pasal arwah yasmeen..
    al fatihah utk arwah.. buat deena, insyaallah arwah menunggu d pntu syurga. ilangkn kesedihan ye :)

    ReplyDelete

Jutaan trima kasih krn sudi singgah di deena's blog. komen anda semua amatlah deena hargai :)

~deena~

Tinggalkan jejak anda

~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
get this