deena and the gang

December 18, 2012

Menara Taming Sari


Ahad lepas aku dan anak-anak meronda di Melaka nak naik menara taming sari katanyer... alhamdulillah bior pun orang ramai penuh sesak dengan si kembar mengamuk nak tido kitorang redah gak demi menara taming sari :)

abaikan jer pic aku tuh... dlm proses turunkan berat badan ! :)

Harga tiket bagi dewasa Rm10 hengget dan kanak-kanak Rm5 hengget jer. tapi kena sabor la beratur menunggu giliran.

sampai tertido si rara

Bila kita sampai di atas, menara ni akan berpusing 360 darjah haa.. jangan risau takkan pening punya, duduk jer diam-diam situ sambil menikmati pemandangan bandar melaka.


danish asyik masyuk...

mamat ni dlm hati ada taman arr...

Hajat hati nak naik river cruise si kembar dah meragam lapar, ngantuk dan kepenatan gamaknyer maka terpaksa la di tunda di lain kali... yang penting kita enjoy dan makanan sana pun sedap-sedap belaka..



p/s: kena gerak awal kalau nak kesana takut sangkut dalam jem..

November 3, 2012

Bayi mop lantai !


Agak-agak tergamak ke korang pakaikan baju baby mop ni dalam satu masa boleh mengemop lantai. mentang-mentang deme dah pandai merangkakkannnn... :)  Cer komen patut ker tak kita praktikkan kat sini ?


 Sebuah syarikat memperkenalkan pakaian unik yang membolehkan bayi ‘membantu’ ibu bapa mereka membersihkan rumah ketika mereka merangkak.
Syarikat itu menggabungkan baju bayi dengan pembersih lantai (mop) yang dilekatkan pada bahagian tangan dan kaki.

 “Setakat ini, maklum balas daripada pelanggan sangat positif walaupun ada sedikit e-mel negatif mengenai idea produk itu,” katanya. Bahagian pembersih pada tangan dan kaki Baby Mop diperbuat daripada bahan gentian mikro yang dilekatkan secara langsung

sumber : harian metro


p/s: pakai kan pd si kembar sorang kat dapur, sorang lg di ruang tamu...hehe...

October 29, 2012

Datuk Hattan bakal rujuk bekas isteri pertama



"SAYA tidak pernah lupakan dia meskipun sudah sembilan tahun berpisah. Setiap hari saya berdoa moga jodoh kami bertaut semula dan andai diizinkan Tuhan, tidak mustahil kami akan berkahwin dalam waktu terdekat,” kata Datuk Hattan, 48, apabila diminta mengesahkan desas-desus dia bakal menyunting bekas isterinya, Arianie Mohd Abidin sebagai suri hidupnya semula."

"Kalau jadi, kami buat majlis kecil-kecil saja. Tak perlu beriya-iya sangat buat persiapan kerana ini bukan kali pertama kami diijabkabulkan. Malulah sudah usia sebegini nak bersanding, laksanakan apa yang wajib sudah,” katanya yang belum menetapkan tarikh majlis."

Rockers terkenal kelahiran Seri Menanti, Negeri Sembilan itu mengaku, dia sangat memerlukan Arianie di sisinya.



credit info :harian metro


p/s: semesti nyer si anak terharu dan gembira bila dapat bersatu kembali seperti dahulu...

October 16, 2012

Cepat lah besor adam n rara...

rara kuat buli adam.. :)

Pejam celik, pejam celik.. si kembar dah nak masuk 7 bulan. Hurmm.. mesti ada yang kata " ehhh kejap jer baby dah besor kan... haa " walhal tuan punya badan menanggung bertahun rasa, berturut-turut lak tuh march 2011 dan march 2012. Menjaga anak kembar ni bukan mudah yer puan-puan...silap haribulan mau terlucut kain sarung ! ada masa time dorang ngamuk dua2 pakat nangis sambil guling menonggeng bagai.masa nak membuang lagi best siap pakat dua2 serentak, ingatkan kembar walau tak seiras uri asing-asing dorang buat hal masing-masing ?! semua menda mesti serentak ! maka sebab itu lah aku takyah nak runsing diet nak kurus.. hari2 kena dera sampai makan pun ter mis dek melayan si kembar nih

sejuk hati nengok si kembar ni lena...
Belah siang jangan mimpi nak rilek atau tidur walau sekejap, si kembar dah pandai merayap ngan lasaknyer. sib baik memalam dua-dua tido lena, dapat gak menghapdate belog yang makin bersawang ni... banyak sebenarnya aku nak share kat sini, tunggulah bila tiba masa yg sesuai aku cuba update hari-hari.





p/s:  dunia aku skang hanya untuk adam n rara.... jgn jeles ekkk adik, boboy..yun :)


September 24, 2012

Nape tak kunjung tiba niiii... ???


Aduhhh.... komenga ! macam-macam persoalan dan jawapan yang berlegar dalam kepala. nape ek ? ooo mungkin sebab nyusu badan kot... ??! tak pun stress.. ker hormon tak stabil ?? jiwa kaco wooo.... tapi ada fakta mengatakan dengan penyusuan badan pada baby dapat menjarakkan kehamilan. hmmm... aku awal-awal lagi dah amik ubat dot..dot..dot...   :)

Kerisauan yang aku alami ni hampir dua bulan tau, mau tak risau ! padehal pas abis pantang okay jer. Tetiba plak 2 bulan kebelakangan ni  setop haa.. ada orang kata kadang boleh sampai setahun baru cik merah berkunjung haa... maklumlah si kembar tersangat lah melekat tak lepas menyusu badan terutama si rara * sian si adam majuk langsung tak mau susu badan la ni *  harap-harap jangan lah ada ape-ape yang tak di ingini berlaku yew.. cukup...cukup... sudahhh.....


p/s: stress...? hormon ??  takkan menopos !

September 10, 2012

Tahniah Haiza selamat melahirkan bayi lelaki..




Nur Iman Syafie


Tahniah buat Haiza dan suami  atas kelahiran bayi yang sekian lama dinantikan  Lahir sekitar jam 8.30pm pada 9 sept. Semoga menjadi anak yang soleh


sumber: zarul umbrella.com

September 6, 2012

Tanda-tanda seseorang membela hantu raya !

kredit to flickr
Memandangkan malam ni malam jumaat a.k.a malam kliwon, ape kata kita tambahkan keseraman dengan citer hantu ?!  jangan ingat zaman serba moden xder hantu atau yang membela hantuu.... adooo punyo. Dari pengalaman aku sendiri la kan, tang mata xnak bertentang bila bercakap tu aku caya, lg satu orang membela ni raut wajah langsung xder seri atau nur.. serba ringkas yang boleh aku katakan aku pernah alami si pembela hantu raya ni menunjukkan dirinya ketika aku dalam tidur, so faham-faham sudey ley.... Nak tau serba sedikit tanda-tanda manusia yang bertopengkan syaitan membela hantu raya cer layannnn kat bawah ni ha...

~ Dia takut bertentangan mata bila bercakap.
~. Dia gementar dan keluh kesah bila berjumpa orang alim.
~. Hatinya sentiasa tidak tenang dan badan sentiasa berpeluh bila berada dalam majlis ilmu.
~. Dia gemar makan bubur kacang merah dan suka jamu orang makan pada malam Jumaat.
~. Walaupun usia lanjut tetapi memiliki tenaga luarbiasa apabila melakukan kerja-kerja berat.
~. Bila dia keluar rumah, dia tidak akan beritahu kepada ahli keluarga terutama isterinya.
~. Dia kerap membawa berpuluh-puluh telur rebus ke dalam hutan.
~. Bila ada mesyuarat, orang ramai akan patuh dan tunduk pada keputusannya.
~. Dia mempunyai tenaga seks luar biasa bila bejimak dengan isteri.
~. Dia mudah memperolehi apa sahaja hajat dengan bantuan makhluk itu


p/s: sambil bersila tuan empunya hantu ni terkumat kamit mulut baca mentera....Allahhuakbar !

September 2, 2012

Biskut siput berkrim


Raya dah nak abis, ada ker lagi orang nak buat kuih raya ekk ?? sebenor nyer resipi ni aku dapat dari kakak (Roslaili ) sehari sebelum raya., Lama dah dapat resepi cuma cara nak membuat asik gagal. bila dah bertentang mata baru berjaya gak aku buat biskut siput berkrim ni. cer layan ape bahan-bahan dan cara :-

Bahan untuk doh
# 5 1/4 tepung gandum
# 1 1/2 cawan gula aising ( klu nk manis lg boleh tambah )
#  2 cawan margerin
# 1 biji telur
# 1/2 sudu kecil esen vanilla

Bahan utk krim ( perasa vanila )
# 1 1/2 cawan gula aising
#  3/4 cawan margerin
 # 1 sudu kecil esen vanilla
** semua bahan di kacau sehingga kembang dan ringan. masukkan ke dalam piping bag.

Cara untuk membuat doh:-
Pukul gula dan margerin sampai ringan, masukkan esen vanila dan telur kacau rata.
kemudian masukkan sedikit demi sedikit tepung gandum kacau sehingga menjadi doh. Doh jgn terlalu keras susah nak menggulung nanti. kalau terkeras tambah margerin skit.


Okay step pertama yang perlu kita buat :-
No 1 ~ Bentukkan aluminium foil tu spt kon. ( aluminium foil di gunting 4 segi dan bentukkan spt kon )
No 2~ tepung di canai nipis di belah dlm anggaran 6 cm dan terbalikkan adunan tadi
supaya senang utk menggulung. ( gunakan spatula yang panjang utk memotong )
No 3~ Selepas dah gulung spt dlm gambar , sapu skit ngan kuning telor dan bakor
pada suhu 130C selama 20 minit.
No 4,5 & 6~ Bila dah siap keluarkan acuan bentuk kon dan boleh lah diisi dengan krim vanilla
dan tabur dgn manik warna warni.



 
p/s: budak-budak suka makan biskut nih.. :)

August 30, 2012

Riang riuh anak pakcik Sulaiman di hari raya !

 tks eyna, bwkkan daging dendeng.. mabeles !

Tahun ni umah mak beraya sakan mana tak nyer semua anak-anak dia balik beraya. walau dalam keadaan sederhana aku tetap maintain gumbira menyambut bersama anak-anak. Mak n abah suka jer bila anak-anak dia semua ada depan mata. Tu belum lagi segerabak cucu-cucu dan menantu , memang best sangat !

pasni kitorang buat gangnam style k !

Tiap kali hari raya mak tak pernah mis buat lemang, bahulu, rendang minang dan ketupat. kalau nak tau waktu di puchong dulu mak tokey lemang dari bulan puasa sampai ke malam raya membako lemang. memang masyukkk tapi skang mak tak larat dah nak berdiang kat api katanyer, buat makan untuk anak beranak jer.



p/s: next entri mengkukis biskut siput lemak berkrim... tungguuu :)

August 17, 2012

Baby Rini AF7 meninggal dunia..


Takziah buat beliau dan semoga tabah hadapi dugaan ini..

Pada 11 Ogos lalu, bayi sulung Rini itu dilaporkan jatuh dari katil dan mengakibatkan lemas kerana tidur secara meniarap terlalu lama. Mariam telah dimasukkan ke hospital Kajang kerana pernafasannya terhenti dan doktor mengesahkan anaknya itu berada dalam keadaan kritikal.

Namun, ini berita terbaru yang diterima.Mariam telah pun meninggal dunia dan berita itu disahkan oleh seorang penyanyi wanita lain, Isma di laman Twitternya sebentar tadi.Kata Isma, wajah Mariam terlalu bercahaya sewaktu dia menatap bayi itu buat kali terakhir.Malah, menurut kenyataan Isma, Rini dalam keadaan stabil dan redha dengan ketentuan Ilahi yang menjemput anaknya pergi beberapa hari sebelum menyambut kedatangan Syawal.

Beberapa minat juga turut memuat naik status mengenai pemergian anak Rini di laman Facebook.
Rini telah melahirkan Mariam di Hospital Putrajaya jam 9.34 pagi Khamis yang lalu.
Rini terpaksa melahirkan bayinya itu secara pembedahan kerana berat Mariam adalah 4.25 kilogram.




sumber: http://mynewshub.my


 
p/s: al-fatihah juga buat permata hati kami arwahYasmin Damia...

August 16, 2012

Maaf Zahir dan Batin....

Dalam kerendahan hati ada ketinggian budi
Dalam kemiskinan harta ada kekayaan jiwa
Dalam kelembutan lidah ada keterlanjuran kata
Dalam gurau senda tentu ada khilaf dan dosa
Mohon kemaafan  & Selamat Hari Raya
Maaf Zahir Batin..



p/s: pada yg memandu utk pulang ke kampung tu berhati-hati di jln raya..biar lmbt asal sampai, nak cepat jumpa selekoh tekan minyak yooo ! ^__^

August 14, 2012

Serunding dari kelantan



Semalam mil kirim serunding, nise, rempah ratus dari klate. rasanyer ini parcel ke 8 mil kirim, kebanyakkan nyer baju utk cucu-cucu dia haa.. menantu pun dapat gak tima kasih mek ! Cer pasal serunding hajat hati nak order berkilo-kilo , ghupenyer mil bgtau itu jer yg dapat cos kehabisan stok. ker fizo omar dah borong kot.. :)

bleh la melaram sakan si rara n adam
Setahu aku serunding ni sedap di makan ngan ketupat palas, ada gak dimakan bersama roti, dan ketupat atau makan mcm tu pun ada. aku ni baru nak blaja makan serunding maklum ler tekak bila musim raya dah biasa dengan rendang dan kuah kacang, kena cuba biasakan makan pas ni...




p/s: pandai mil pilihkan baju utk aku... i like !

August 5, 2012

Rezeki Ramadhan..

Syukran ! dalam sibuk-sibuk jual murtabak, karipap pusing di bazar ramadhan dan tempahan kuih raya, larat lagi aku amik tempahan karipap pusing .Biasanya dari sebelum puasa lagi aku amik tempahan, rezeki xkan nak tolak sib baik si kembor skang ni jarang buat perangai.. pandai bawak diri haa.. agak-agak penat tau-tau si adam ngan rara dah lelap ... sian anak-anak ibu..

Jenuh gak membuat karipap ni cos kalau tak sabor mau serrender. kalau karipap biasa tu senang ada acuan dan penggelek. Hok ni dari menguli sampai la mengelim hanya guna tangan jdan jari jemari haa... * mula2 buat mcm ampeh rupa karipap, kelim lg hancus ! * memang penattt tapi berbaloi.. !



p/s:  ada permintaan karipap pusing frozen, akan difikirkan nanti... http://www.emocutez.com

July 18, 2012

Laksam !

sila...sila jemput makan :)
Tinggal berapa hari jer lagi kita akan sambut ramadhan, sana sini dah mula sibuk promosi kuih raya, tudung dan baju raya ! ada jugak yg amik kesempatan shopping awal-awal haa.. yang penting siap kan ajer duit nyer :)  Cer pasal nak sambut puasa ni, insyaallah buat pertama kali tahun ni aku akan berniaga di bazar ramadhan. antara menu nyer nanti ialah murtabak, lompat tikam, laksam dan beberapa jenis kuih lagi. kalau ada kesempatan aku selit dalam entri akan datang yek.. 

proces membuat laksam dan kuah...

Bahan-bahan :-
 (A)
#  3 cawan tepung beras
#  1/2 cawan tepung gandum 
#   4 cawan air suam
#   2 sudu tepung kanji / tepung jagung 

Untuk Kuah : -
#  Sekilo Ikan ( tongkol, selayang atau ikut suka )
#  Halia - 1 inci
#  2 ulas bawang putih 
#  4-5 ulas bawang merah
#  Lada hitam skit
#  Santan dari sebiji kelapa
#  2 keping asam keping 
#  Garam skit 
#   Gula merah / gula

Ulam :-
Timun, kacang panjang, taugeh, daun kesum & bunga kantan  (dipotong halus)

Cili :-
* cili merah
* belacan
* garam
* limau

Cara-cara :-

1. Gaulkan semua bahan-bahan (A). sapu tudung periuk dengan sedikit minyak masak, curahkan sedikit adunan dan letakkan di atas tudung periuk. kukus sampai masak. dah masak biarkan sekejap sebelum digulung.
2. Untuk Kuah - blend isi ikan, halia, bwg putih, bwg merah dan lada hitam. masukan kedalam periuk dgn bahan lain. kacau sampai pekat.
3. Untuk Cili - tumbuk cili merah dan belacan. mskkan garam dan perah limau..



July 11, 2012

Tau Sar Pia

sebelum di bakar
Kuih peberet masa aku kecik dulu, tak susah nak membuat nyer bahan-bahan pun simple jer. cara uli lebih kurang macam karipap pusing gak.. nak tau resepi usya kat sini


yummm...
Cuma inti jer yang kureng skit, patut nyer kena guna kacang hijau tanpa kulit tapi aku slumber guna kacang hijau dan rasa tetap sedap sebijik kita beli kat kedai tuh..



June 23, 2012

Karenah si kembar..

nampak tak ada 2 karung ? means uri berbeza

Ada yang bertanya senang ker menjaga anak kembar ? ada keturunan kembar ker, dan ada gak ingat aku amik pil kesuburan. Sebenor nyer aku sendiri pun tak percaya bila doktor sendiri sahkan aku mengandung kembar tak silap masa tu kandungan baru 2 bulan.. * berlinang airmata doktor umi, cos dia tau ttg yasmin damia* sob..sob..

hoho.. waktu siang bom meletop kt sblh pun adam xkan sedar punya !

Banyak beza kandungan biasa dengan kembar , kira kali  ni terasa mengah yg amat dan size prot plak berganda besor. Dan lebih-lebih lagi faktor usia yang kian matang :) so bermacam penyakit yg aku dapat dalam tempoh mengandung kan si kembar bertuah ni.  Cer pasal penjagaan ??? memang kelam kabut skit cos si kembar ni mcm dah berpakat gamak nyer, bila sorang menangis, yg sorang lagi konfem sama2 nangis.

si rara pong sama mcm abg dia...

Bab menyusu aku tak reti nak bagi serentak * ada diajar masa di wad dan di klinik* tapi aku tak praktikkan pong. Kalau sorang di beri susu badan, sorang lagi terpaksa lah di suap ngan susu botol dulu asalkan mulot diam hehe.. baru dua orang kan,  kalau dapat kembar 3 atau 4 mau aku pengsannn ! Usia si kembar skang 3 bulan tapi ada citer yang buat aku kembali trauma apabila Izzara masuk wad pada hari ke 45.. nanti aku citer dalam entri akan datang k..


p/s: baru tau bila baby kuat nyusu badan, mak nyer kelaparan sokmo :)

Tinggalkan jejak anda

~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
get this