deena and the gang

September 9, 2011

Kek Alunan Kasih..


Tetiba datang plak mood rajin membakor haa... Kek alunan kasih ni deena copy paste dari umah CK cuma koko yang diayak nipis sgt kot tak berapa tebal, kira okay la janji jadi ia beralun-alun gittew :) dan rasanya tersangat laaaaa shedappp.. !

KEK ALUNAN KASIH
Sumber : Pn. Mastura Yasak
sumber : Citarasawan, Hasue, MYR

Bahan:
5 Biji Telur
250 gm butter
2 ½ cwn tepung gandum
1 1/2 cwn gula halus
1 sudu kecil baking powder
1 cwn susu cair
1 sudu kecil esen vanilla
*Sebuk koko (secukupnya)
*Pewarna yg disukai
*penapis teh (utk ayak serbuk koko)

Cara2:
1. Pukul butter dan gula smpai kembang...Masukan telur satu persatu..pukul lg smpai kembang
2. Masukan esen vanilla, susu cair…gaul hingga sebati dan masukan tepung sedikit demi sedikit..
3. Bahagikan mengikut bahagian yang disukai. (CK buat 3 warna)
4. Griskan loyang dan tabur sikit tepung..masukan adunan hijau..ratakan dlm loyang dan ayak *serbuk koko menutupi lapisan pertama…ayak nipis2 jer..
5. Then masukan lapisan kedua..warna kuning..ratakan perlahan2.. (jgn smpai serbuk koko di lapisan pertama td terangkat)…ayak serbuk koko di atas lapisan kedua..
6. Mcm tu lah seterusnya..smpai adunan abis…
7. Bakar lebih kurang 45min..160 Degree ikut oven masing2…



p/s: romantik nama kek nih... =)



1 comment:

  1. mmg sedp kn kek ni ...jue dah wat hari raya ari tu

    ReplyDelete

Jutaan trima kasih krn sudi singgah di deena's blog. komen anda semua amatlah deena hargai :)

~deena~

Tinggalkan jejak anda

CITER DAH BASI

~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
get this