deena and the gang

August 12, 2011

Tart nenas...


Dua hari berturut-turut duk sila kat dapur layan buat biskut tart nenas haa... baru dapat 2 balang ( 200 biji ), ada lagi 6 balang nak kena isi. Mintak-mintak sempat siapkan semua minggu depan, tu blom lagi buat untuk belah mertua, mak kat kampung dan untuk anak2 lagi. mau tenggelam feri dek kuih raya sesajer.. Kali ni tukar kekdah plak dari guna acuan nestar deena buat bentuk nenas (guna gunting gittew ).. ape ada pada rupa yer tak ? cer rasa mesti tak kisah bentuk tart ni lawo ke idak...

Bahan-bahan:
~ 60 gm butter
~ 190 gm marjerin
~   70 gram gula halus
~ 1 biji telur ( kuning sahaja )
~ 1 s/k esen vanilla
~ 350 gram tepung gandum
~ 40 gram tepung jagung

Bahan pengilat:
~ 2 biji telur ( kuning shj )
~ 2 s/k air
~ pewarna kuning skit.

Caranya:
~ Gaulkan marjerin, butter dan gula smpai rata. masukkan kuning telur dan esen vanilla.
~ Masukkan tepung gandum dan tepung jagung yang telah diayak.
~ Kepal-kepal dan bentuk seperti nenas dan bakar dalam oven suhu 170'c dalam masa 20 minit
   atau kuning keemasan.

adunan sebelum di bakor....

tart nenas ni deena tak letak bunga cengkih pun... sempoi jer :)

Sehari dua ni bleh siap kot, pastu trus sambung buat biskut sarang semut dan homemade coklat...





p/s: tergugat iman sib baik tak tersengaja nganga masuk kat mulot huhu....http://www.emocutez.com

6 comments:

  1. tart nenas gunting? Kjee tak pernah buat Deena...makan pernahlah. hehehe

    ReplyDelete
  2. @Kjee
    ehhhh kekdahnyer guna gunting utk bentuk jadi nenas kjee...hehe...

    ReplyDelete
  3. jem tu k.deena buat sendiri ke beli yg dah siap je?

    ReplyDelete
  4. my feveret..
    rindu buat tart nenas pesen gini dgn arwah mak dulu.
    sy tolong part gunting2 jer..hehe

    ReplyDelete
  5. @juliamemula buat sendiri julia.. pastu beli siap jer hee.. :)

    ReplyDelete
  6. @wida
    saje tkr angin wida, asik makai acuan nestar jer sesekali try buat mcm ni plak...

    ReplyDelete

Jutaan trima kasih krn sudi singgah di deena's blog. komen anda semua amatlah deena hargai :)

~deena~

Tinggalkan jejak anda

CITER DAH BASI

~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
get this