deena and the gang

August 15, 2011

Sambal goreng tempoyak..


Bulan puasa ni entri penuh ngan menu masakan jer dari mengomel haa... mood tengah rajin layan kan ajer. Kali ni sempoi giler resepi sambal tempoyak * pejam mata jer buat * coz ia tak guna bawang langsung... ! hanya guna cili padi, tempoyak, daun kunyit, garam dan gula skit... kalau tak caya cer cuba buat insyaallah mesti berselera makan.



Bahan-bahan:
~ Ikan bilis ( ditumbuk lebih kurang, jgn hancur sangat )
~ 3 sudu besar tempoyak
~ 5-8  cili padi
~ Daun kunyit ( hiris halus )
~ Garam skit
~ Gula ( klu tempoyak dah lama mkin masam, so tambahkn gula skit )

Caranya:
Tumbuk cili padi, dan campurkan bersama ikan bilis seta daun kunyit. gaul rata.
masukkan garam dan gula skit ( klu tempoyak mashamm.. heee ). tempoyak jangan letak banyak sangat sampai tak nampak ikan bilis coz sambal tak garing nanti.



Gaul rata, goreng dan kacau selalu.. api jangan besar sangat yooo... Agak-agak dah kuning keemasan bleh la di angkat dan hidang...






p/s: ratah macam tu jer pun sodap....

No comments:

Post a Comment

Jutaan trima kasih krn sudi singgah di deena's blog. komen anda semua amatlah deena hargai :)

~deena~

Tinggalkan jejak anda

CITER DAH BASI

~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
get this