deena and the gang

July 17, 2011

Petua luka bersalin cepat sembuh


Memandangkan ada kengkawan yang bertanya pada deena tentang petua, salah satu nyer petua untuk luka bersalin cepat kering terutama secara normal. ape yang deena amalkan tak banyak skit diturunkan dari mak, bidan kampung dan nenek deena sendiri.  Rasanyer semua oang biasa amalkan dan dengar kot, deena hanya amalkan seperti dibawah ni jer :-


~ Amik beberapa biji manjakani tumbuk lumat atau gosok kat pasu, serbuk tadi sapukan pada luka jahitan  tak pun kalau seriau letak jer atas pad. * mau tak ngeri jahit kannnn.. *

~ Rebus buah manjakani dan air nya buat basuhan.. / klu sanggup minum pun boleh tapi jgn terlalu byk minum 2 minggu sekali ok dah tu. atau...

~ amik 3 keping asam gelugor dan 2-3 helai daun pucuk jambu batu / daun sirih rebus dgn 2 gelas air. biar suam dan buat air basuhan...

~ klu rajin daun sirih di rebus dan minum air nya ataupun daun inai di rendam dlm air panas sampai kuning mcm air teh dan minum.. amalkan selalu bersori-sori la muko tu haaa...


Elakkan cuci dgn air dettol sebab air dettol tadi boleh membuatkan benang jahitan cepat reput sbb tu luka lambat kering. deena pernah alami memang benang jahitan tu cepat jatuh tiap kali basuh dgn air dettol. terpulang pada diri masing2 haa... lagipun kat pasaran macam-macam produk yg sedia ada khusus utk cucian lepas bersalin order jer. kalau nak cuba petua deena amalkan diatas tak susah nak dgn taknak jer.. :)


p/s: selain jamu dan petua lain, ada gak senaman bagi memantapkan dalam wanita..* kena usya tanya tukang urut atau bidan  :)*

1 comment:

Jutaan trima kasih krn sudi singgah di deena's blog. komen anda semua amatlah deena hargai :)

~deena~

Tinggalkan jejak anda

CITER DAH BASI

~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
get this