deena and the gang

July 29, 2011

Mantai...


Tak ramai yang tahu ape itu  'Mantai' kan ?  orang negeri sembilan ( tradisi bagi masyarakat minang) biasanya menyambut hari mantai dan ia disambut sehari sebelum puasa atau hari raya, kira pre-ramadhan haa.. :) ada setengah daerah panggil hari 'Bantai' *bukan bantai belasah tu yooo * tapi kekdah tetap sama. Masa tu orang kampung akan bergotong royong menyembelih lembu, kobau untuk dibuat hidangan makan bersama sanak saudara, atau untuk kenduri.


salah satu kuih tradisi minangkabau 'godok galumang'

Menu utama semestinyer rendang minang, lemang, dendeng ayam , masak lemak cili api dan banyak lagi. Dah macam nak beraya la pulak, tradisi ni dah jadi acara turun temurun dan sehingga sekarang hari 'mantai' atau 'bantai' masih diteruskan.  Di situlah terletak keunikan budaya Negeri Sembilan....


p/s: campuran selangor ngan nogori...

7 comments:

  1. - WintanHIr -
    Deena x mantai ke hu..hu....

    ReplyDelete
  2. mertua i n9 so dah biasa dgn keadaan itu ;)
    'LIKE' ur entry

    ReplyDelete
  3. bestnya. . teringin nak rasa semua makanan yang disebut tadi. huahha~ memang teringin jugak nak ada buat something untuk sambut ramadhan.

    ReplyDelete
  4. @RIAN
    hehe... kna cari org n9 tu rian, baru bleh sambut :)

    ReplyDelete
  5. Hai, bolehkah tahu tempat itu dekat mana?
    mahu melawat tempat itu.. bolehkan minta alamat? hehehe

    ReplyDelete

Jutaan trima kasih krn sudi singgah di deena's blog. komen anda semua amatlah deena hargai :)

~deena~

Tinggalkan jejak anda

CITER DAH BASI

~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
get this