deena and the gang

July 25, 2011

Bila diserang Asma...

sumber : google

Asma ? bukan asmara yer...  lately deena kerap diserang asma terutama tengah malam. mungkin pemakanan atau cuaca kot, bila tetiba kena asma hanya 'Inhaler' penyelamat deena . dan jika masih takde perubahan terpaksa la ke klinik amik oksigen heee... buat masa ni cukup dah tu ngan inhaler jer :) Ada yang kata penyakit asma boleh pulih sepenuhnya tak pasti kesahihannya samada penyakit asma ni boleh baik sepenuh nyer atau tak.  dari kecik lagi deena dapat asma, truk gak kena dulu. Alhamdulillah bila dah matured ni * makin dewasa haa * ;) ada la kurang tak mcm dulu kerap di serang asma. Deena alah pada habuk, sejuk, dan asap rokok, so pada yang ada asma tu jangan ingat sakit ni takde risiko k, kena amik langkah berjaga-jaga dan tau macam mana cara mengatasi bila diserang asma.



sumber: google

Antara yang deena amalkan *ni klu kena kat umah atau tengah malam* bila kehabisan ubat (inhaler) tinggikan bantal atau kedudukan dada mesti ditinggikan, amik limau nipis belah dua diangkan atas api dalam 2 minit kemudian amik kapur sirih sapu dipermukaan limau dan gosokkan kat dada. Kaedah ni bleh buat pada anak kecil yg ada asma.  ataupun kalau ada daun inai rendamkan dalam air panas *dalam secawan , daun inai skit jer * sampai kekuningan dan minum, ulang lagi sehingga sesak dan rasa sempit di dada tu berkurangan..insyaallah.

Nak tau kita ada asma ke idak, dada akan rasa sempit,susah nak bernafas, batuk tengah malam dalam keadaan cuaca sejuk dan yang  paling truk nafas berbunyi macam ada wisel . seperkara lagi penyakit ni amat berisiko lebih-lebih lagi pada ibu-ibu mengandung dan waktu melahirkan. Ikut nasihat doktor, jaga pemakanan dan pastikan rehat yang cukup..



p/s: bila dah lega jer rasa buat segelas susu putih (panas) dan minum... 

No comments:

Post a Comment

Jutaan trima kasih krn sudi singgah di deena's blog. komen anda semua amatlah deena hargai :)

~deena~

Tinggalkan jejak anda

CITER DAH BASI

~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
get this