deena and the gang

July 14, 2011

Apam dot.dot dot.. polkadot !


Mana bleh tahan sana sini sinun buat apam polkadot ! dengan bangga nyer deena berjaya buat apam polkadot dari tengahari beb layan baru siap haa... abang kata bleh la buat jual * mesti meletops akak nye apam dot dot ko !*  sebenar nyer deena tak ikut resepi asal coz tak jadi masa mula-mula kukus tadi mcm ada yg tak kena, so deena olah balik ikut sesuka hati deena tambah dan kurangkan bahan-bahan hehe... * kita yang buat dia heee * . Nasib baik menjadi dengan gebus dan lembut haa.. untuk filling plak deena buat sendiri perasa strawberry nak resepi ekkkk...:)  klu bran cer buat ikut resepi sesuka hati deena ni yer...rasa dijamin sodappp !


Bahan-bahan :-

3 biji telur
1 1/4 cwn t/gandum
1 1/4 cwn gula halus
3/4 susu segar
3 sudu kecil baking powder
1 sudu kecil ovelette
Filling - ikut suka nak letak strawberry,kaya, peanut butter dll.
Pewarna ( ikut suka )

1 sudu esen vanilla

Caranya :-
# Pukul putih telur sampai kembang
# masukkan ovelette, kuning telur dan esen vanilla  ( pukul hingga kembang)
# kemudian masukkan gula halus, pukul sampai kembang.
# masukkan tepung + baking powder selang seli ngan susu .
# bahagikan adunan tadi 3 bahagian dan titiskan pewarna.
# Nak senang masukkan adunan dalam piping bag. atau guna sudu pun bleh.
# letakkan adunan ke dalam mangkuk 1/4 dulu, masukkan filling dan tambah lagi adunan tadi hingga 3/4 (jgn santak sangat sampai penuh mangkuk kertas tu yer )
# last sekali dot dot kan atas adunan . ( dot dot amik dr adunan yg berwarna tadi gak)

Untuk buat filling strawberry :- * pssttt.. klu nak tau filling ni utk buat cekelat ! * :)
4 sudu susu cair
1 sudu besar paste strawberry 
1/2 sudu orange flavour
100 gm coklat putih
1 sudu teh glucose atau madu 

Caranya:-
# Masukkan white choc ( yg dah dicairkan -double boil)
# masukkan liquid glucose atau madu
# dan juga  paste strawberry serta orange flavour. kacau sampai sebati.
# masukkan susu 
# masukkan inti tadi ke dalam piping bag. pastu make up la atas adunan tadi.
# kukus selama 15-20 minit.

Wokey..itu jer la kekdah nyer . klu ada kemusykilan nak tanya sila...sila...sila... :)


p/s: apam ni tahan 3 hari dan klu simpan dalam peti ais seminggu tahan.


4 comments:

  1. ewah2...deena pun pandai berpolkadot, akak pandai dot3

    ReplyDelete
  2. wahhhh...dah jd ehh...mama ni boleh dikatakan setiap hr wat apam pokodot nih

    ReplyDelete
  3. @Syimama baru nak blaja kak syima.. janji jadi hehe..

    ReplyDelete

Jutaan trima kasih krn sudi singgah di deena's blog. komen anda semua amatlah deena hargai :)

~deena~

Tinggalkan jejak anda

CITER DAH BASI

~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
get this