deena and the gang

June 27, 2011

Kek kukus lapis coklat...


Patut la hujan lebat giler hari ni..! ada worang buat kek kukus lapis coklat haa...tak sangka pertama kali cuba buat menjadi gak haa...  kalau nak cuba buat boleh usya kat blog  Dapur Ku Sayang  atau boleh tengok resepi kat bawah ekk.. Walaupun tak segebu dan secantik kek lapis dayang sekurang-kurangnya menjadi gak kek kukus lapis coklat yang deena buat nih.. sedap banget... ! cer cuba.... cer cuba....



Kek Kukus Lapis Coklat
bahan-bahan : loyang 8 x 4.5 x 4.5
  • 1 1/4 cawan tepung gandum
  • 1/2 cawan  nestum yang sudah dikisar dan sekali ayak
  • 1 sk baking powder
  • 250 g mentega
  • 5 biji telur A (asingkan putih dan kuningnya)
  • 80 g gula kastor
  • 1/4 cawan susu pekat manis
  • 150 g coklat Cadbury / Milk Roundies
  • 1 sk esen vanilla
  • pes pandan/pewarna hijau dan pes strawberi /pewarna merah
Cara-cara :
  1. Sediakan pengukus dan jerangkan airnya. Balutkan penutup kukusan dengan tuala. Sediakan loyang dan sapukan dengan mentega. Ayakkan tepung bersama baking powder dan satukan dengan nestum. Ratakan.
  2. Pukul putih telur hingga berbuih. Kemudian masukkan gula sedikit demi sedikit dan pukul hingga kental. Ketepikan.
  3. Di dalam mangkuk pengadun berasingan, putar kuning telur bersama susu pekat dan mentega hingga pucat. Kemudian, satukan dengan tepung tadi dan esen vanilla. Putar sebati dengan kelajuan perlahan. 
  4. Satukan adunan tadi bersama putih telur dan putar lagi hingga sebati. 
  5. Bahagikan adunan kepada 2 bahagian. Satu bahagian dicampurkan dengan pes pandan/pewarna hijau dan satu bahagian lagi dengan pes strawberi/pewarna merah. Kemudian setiap adunan dibahagikan lagi dengan 3 bahagian. Kesemuanya ada 6 lapisan.
  6. Tuangkan lapisan merah terlebih dahulu dan kukus selama 5 minit. Kemudian, susunkan dengan coklat Cadbury tetapi JANGAN DITEKAN. Setelah itu, tuangkan adunan hijau perlahan-lahan di atasnya. Ratakan. Kemudian dikukus selama 7 minit. Ulangi proses hingga habis. Untuk lapisan terakhir, sila kukus hingga 15-20 minit lagi. (kek ini cepat masak dan tidak perlu dikukus terlalu lama)
  7. Setelah masak, angkat dan sejukkan terlebih dahulu barulah dipotong supaya lapisannya tidak comot. 

resepi credit : Dapur ku sayang


p/s : sedap tul kek kukus lapis coklat nih makan dulu ekkk... =)

6 comments:

  1. nampak cam sedap....leh cube ni...

    ReplyDelete
  2. wah macam ni lah. cik abg lagi sayang hehehe

    ReplyDelete
  3. rajin nyer wat kek lapis....nk skit hihihih >_<

    ReplyDelete
  4. @Kjee
    jumpa kjee trus rajin kedapur :) klu abe x sayang lagi xtau la kjee huhu...

    ReplyDelete
  5. @juliab
    masakan julia ape kurang nyer, deena baru nak blajar julia... :)

    ReplyDelete

Jutaan trima kasih krn sudi singgah di deena's blog. komen anda semua amatlah deena hargai :)

~deena~

Tinggalkan jejak anda

CITER DAH BASI

~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
get this