deena and the gang

May 15, 2011

Jasa dan pengorbanan guru

credit to google

" Selamat pagi cikguuuu..." itu lah ucapan yang wajib murid-murid ucapkan tiap kali cikgu masuk kelas, bila habis waktu kelas sebelum cikgu beredar skali lagi ucapan terima kasih berkumandang dgn irama yang tersendiri . mengimbau dizaman persekolahan dulu tahun 1980 deena mula bersekolah darjah 1 di Sek. Keb Puchong sehinggalah tahun 1985 dan seterusnya di Sek. Men.Puchong Bt 14.

Banyak kenangan manis dan kelat hehe.... tika zaman persekolahan dulu, yang kelat bila selalu kena denda berdiri atas kerusi dan piat telinga. anti tul ngan cikgu tu !  Balik dari sekolah plak ajak kengkawan mandi sungai sambil menangguk anak ikan pelaga.. comey ikan tu warna warni lagi haaa.. malam gi ngaji, slalu kena sergah sebab malas melancar ayat ,asyik blur jer keje.. rindu dan masih ingat lagi pada cikgu zainun, cikgu mastura, cikgu shaari, cikgu patmanathan, ustazah halimah, cikgu razali..


credit to google
Kalau nak tau cikgu patmanathan pandai tulis tulisan jawi, klakar pun yer gak cikgu ni. ape la kabar dia skang. kenangan yg paling deena tak bleh lupa bila cikgu memilih karangan deena dan membaca di depan kawan-kawan, sampai sebak cikgu baca.. ! rasa nya biasa-biasa jer deena karang kisah penderitaan hidup sebuah keluarga dan rasa dihargai sangat masa tu.   Peranan dan tanggungjawab seorang guru di samping mendidik anak bangsa bknnya mudah, banyak pengorbanan dan halangan perlu hadapi untuk memastikan anak didik berjaya hingga ke manara gading dan menjadi manusia yang berguna.. " Tak terbalas jasa-jasa mu cikgu "... Selamat hari guru....


Guru Oh Guru ~ Usman Awang 1979

Berburu ke padang datar,
Dapat rusa belang kaki,
Berguru kepalang ajar,
Ibarat bunga kembang tak jadi.....

Dialah pemberi setia..
Tiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segala
Untuk manusia sebelum menjadi dewasa

Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetiaan mengalirkan nasihat
Pemimpin yang ditauliah segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat

Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa saja menjadi dewasa
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa...
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis baca..

Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di Ibu Kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Trengganu
Dia adalah guru mewakili seribu buku
Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara

Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku
Budi yang diapungkan di dulang ilmu
Panggilan keramat "cikgu" kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat...


p/s : guru ibarat lilin membakar diri  untuk menerangi orang lain.. hargailah jasa guru

1 comment:

  1. Deena..tanpa guru, siapalah kita. hanya doa ucapan terima kasih kirimkan kepada semua guru2 kita. "ma esok hari guru..nak hadiah untuk cikgu"..

    ReplyDelete

Jutaan trima kasih krn sudi singgah di deena's blog. komen anda semua amatlah deena hargai :)

~deena~

Tinggalkan jejak anda

CITER DAH BASI

~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
get this