deena and the gang

April 7, 2011

Genap 7 hari..


Hari ni genap 7 hari pemergian arwah yasmin damia, dan kenduri tahlil dah pun di adakan di kampung ( kelantan), minggu depan deena dan abang pula akan adakan tahlil di masjid. Mak ada pesan pada deena cari bayi perempuan yang sama baya dengan arwah, belikan susu dan pakaian serta niat untuk arwah yasmin. Dari lahir arwah tak sempat menyusu badan hanya waktu arwah di wad tu jer la sekali dapat di beri susu badan itu pun melalui tiub. atas sebab itu la kata mak, klu boleh dibelikan susu dan juga pakaian untuk bayi yg seusia dgn arwah. 

Hari ini juga deena terasa sangat kehilangan arwah, mungkin terbawa-bawa teringatkan arwah dan deena tak henti-henti mencium bantal dan sarung tangan arwah di rumah ni. Kadang-kadang fikiran entah kemana, btul la kata orang mau gila atau sasau bila kita kehilangan orang yg kita sayang. Deena cuba menahan kesedihan dan air mata, tapi bila melihat gambar-gambar arwah dan barang-barangnya deena jadi lemah dan bagai anak kecil menangis semahu-mahu nya.
Deena akui,  ramai lagi diluar sana yg merasai kehilangan anak, bukan deena seorang yang diuji sebegini, tapi sebagai hambanya deena dan abang telah merasa sendiri bagaimana perit dan sengsara bila melihat anak yg baru di lahirkan, bawa pulang, dimasukkan ke hospital, melihat keadaan arwah yg lemah di wad P.I.C.U, dan yg paling sayu adalah hari terakhir ketika arwah meninggalkan kami pada jam 5 petang 1 april lalu, ketika itu arwah sangat tenat. hanya allah sahaja yang tahu betapa luluh nya hati kami.. :(( sesungguhnya kami redha dan terima qada dan qadar dari NYA.. alfatihah buat anak ibu dan babah arwah Yasmin Damia...

p/s: tatkala membaca komen dr teman-teman, mengalir air mata kami,dan terima kasih juga pada teman yg sudi berkongsi pengalaman mereka dan beri kata semangat pd kami berdua..

7 comments:

  1. salam deena ....memang kakano tahu deena sedih tapi lawan dik ...banyakkan berzikir kerana bagi kita orang dalam pantang ni takelok dan elakkan menangis kesannya tak elok nanti..tolong belaja lupakan arwah ..kan deena gan aman dah redha ..kenapa mesti menangis lagi ingat deena ada lagi yang lain2..deena masih muda kuatkan semangat hadapi dgn tenang suatu hari nanti ada penganti...jangan menangis lagi jgn lupa pesan mak dan pesan kakno senyum ketawa dik ceriakan dirimu insyaallah..kakno

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum kak deena..sofia pembaca yang baru mengenali kakak(silent reader RM too).takziah sofia ucapkan.dan al-Fatihah buat arwah yasmin.
    sungguh kak.bila sofia baca setiap entry pasal Yasmin (YD) adlh entry yg paling menyentuh hati.
    kak,setiap kali sofia baca.air mata ini amat lah murah utk sofia alirkan.sofia tak punya pglmn kehilangan.tp sofia adalah insan yg paling sensitif.membaca sahaja sofia blh menangis.seperti sofia merasai keperitan akan kehilangan.sofia adalah seorang ibu untuk 2 org anak.sorg lelaki dan seorg perempuan.anak lelaki sofia baru 9 bulan usia nya.bila sofia baca entry kakak.sofia teramat2 menghargai kehidupan ini.Ya Allah kak,andai sofia ditakdirkan ujian seBesar ini..sofia mmg tidak mampu utk berkata apa2.kerna hati ini teramat2 berat.Anak amanah Allah.tapi bila dia dijemput Allah ,pasti ada hikmahnya di sebalik ujian ini.Kak,tabah ya kak.cuma kata2 itu sahaja yang mampu sofia ucapkan.Moga kakak dan seluruh keluarga kakak tabah.

    ReplyDelete
  3. salam takziah dari sofia

    ReplyDelete
  4. Allah ambil sesuatu yang kita sayang dan Dia akan memberi yang lebih baik...bnykkan bersabar ye deena.

    ReplyDelete
  5. Salam takziah dari sue..kuatkan semangat..Allah tau apa yg terbaik utk Deena & Arwah..

    ReplyDelete
  6. Deena..banyakkan bersabar. Tak salah menangis kerana Rasulullah juga menangis sewaktu kematian anakanda baginda..tapi usah terlalu diikut perasaan sedih itu.. yang pergi dah selamat dan insyaAllah tenang di sana.. yg tinggal tingkatkan amalan dan tabah menjalani hidup. Moga dikumpulkan bersama di sana nnti dgn izin-Nya

    ReplyDelete
  7. Asalam.... kak...
    eja baru terbaca kisah d blog akak ni..
    ketika ini sy di of ... mula teringkat anak2 d taska... lambat nyer nak ambik dia org.... anak yg kecik setahun lebih.... mengalir air mata dgn mudah nyer tak kala melihat sarung tangan n kaki n bantal arwah.... pedih nyer hati ini.... melihat arwah sayu hati sesayu sayu nyer.... sabar ya kak.... allah swt akn menduga seseorg jika org itu tambah melalui nyer.... kalu eja emmmm entah la kak.... berapa kali pensan agk nyer... berpantang tanpa baby.... eja lalui jugk tapi allhamdulilah baby yg ke 3 ni cuma kena chicken pox... tp 2 la kena masa umur 28 hari.... masa 2 mak n abah mengerjakan umrah... terus minta mereka doakan d dpn kaabah.... allhamdulilah sampai sekarang.... minta doakan panjangkan umur nyer.... AMIN.....

    ReplyDelete

Jutaan trima kasih krn sudi singgah di deena's blog. komen anda semua amatlah deena hargai :)

~deena~

Tinggalkan jejak anda

~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
get this