deena and the gang

December 10, 2010

Pantang larang orang tua-tua

Orang tua-tua dulu memang banyak pantang larang. kadang2 mcm x logik pun yer. meh tengok pantang larang tersebut.. 


~ Jgn duduk atas bantal, nanti naik bisul.
~ Jgn duduk atas tunggul ( org ngandung ) nnt uri lekat.
~ Jgn mencangkung terlalu lama ( budak2) nnt kena buasir.
~ Jgn buka payung dlm rumah, takut nanti masuk ular.
~ Jgn basuh pinggan malam jumaat, nanti tak masuk rezeki.
~ Jgn menyapu waktu malam, nanti semua rezeki yg kita cari waktu siang tadi semua keluar.
~ Jgn pandang cermin tengah malam, nanti muka jadi tinjau belukar. pandang jauh cantik, pandang  dekat hodoh.
~ Jgn makan sambil menatang pinggan, nanti seumur hidup tanggung hutang.
~ Jgn merendam kain waktu malam, nanti mudah dapat penyakit
~ Jgn main atau berhujan dlm keadaan hujan turun bersama panas matahari atau hujan panas,
   nanti "keteguran".
~ Kalau meniarap, jgn naikkan & silang kaki... nanti mak bapak mati cepat..
~ Anak dara tak boleh duduk di muka pintu... nanti tak dipinang orang.
~ Masa isteri ngandung, suami jangan gi mancing takut dapat anak sumbing.

Sebenar nyer banyak lagi pantang larang org tua ni, betul atau tidak hanya Allah yg maha mengetahui lagi
maha berkuasa..walau apa sekalipun, deena pasti segala pantang larang tersebut ada maksud tersirat dan
rasional disebaliknyer haa... apa pendapat korang ?

Deena : selalu amalkan jgn pandang cermin waktu malam :)

2 comments:

  1. semua pantang larang tu sebenarnya nak mendisplinkan diri kita. =)

    ReplyDelete

Jutaan trima kasih krn sudi singgah di deena's blog. komen anda semua amatlah deena hargai :)

~deena~

Tinggalkan jejak anda

~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
get this