deena and the gang

June 22, 2014

Jamu Temu Kunci


sirih, temukunci,halia,kunyit hidup,madu dan asam jawa

Demi memenuhi permintaan sahabat blogger dan kengkawan fb yang nak tau macam mana rupa temu kunci dan cara membuat jamu temu kunci ni, apa yang korang perlu sediakan ialah  :-

1) Daun sirih ( 5 helai, 7 helai atau 9 helai - ikut kiraan ganjil )
2) Halia - seketul sederhana besar ( dlm 3 inci )
3) Madu Asli
4) Kunyit hidup - 1 inci
5) Asam jawa - segenggam
6) Temu Kunci - 2 tangkai ( biasa setangkai ada lebih 10 ruas isi temu kunci, jgn salah faham k )

Caranya :-
- Kikis kulit temu kunci, halia ,dan kunyit hidup. basuh bersih masukkan sekali daun sirih
kedalam blender.
- Masukkan air masak, jangan tuang banyak.cair sgt tak sedap..
- Lepas blend tapis bahan tadi dengan penapis santan kelapa tuh dan letak dalam jug.
- Tuang 2-3 sudu besar madu atau ikut selesr masing-masing.klu nak manis lebihkan.
- Akhir sekali masukkan pula air asam jawa yang di ramas dalam setengah cawan atau lebih.. siap !

temu kunci
Seeloknya isi jamu dalam botol kaca, kalau takda botol air mineral pun boleh.. simpan dlm peti ais tahan lama sikit.  Antara khasiat jamu ni baik utk yg alami keputihan, gatal-gatal, buang angin dalam badan, buang lemak, badan rasa ringan, dan yg paling penting ia menguatkan otot-otot dalaman wanita..

siap untuk di minum..

Amalkan sekali sehari, sukatan dalam setengah cawan samada minum sebelum tidur atau waktu pagi.


p/s: rasanya masam manis, dan pedas skit.. 

April 16, 2014

Cheesecake biskut aka Cheesekut !



Aku dapat resepi ni dari blog Cik Epal, klu korang nak try senang sangat dan bahan
pun mudah dapat. korang cuma sediakan susu segar, krim cheese, biskut deluxe
cracker, susu pekat dan nestum.


Krim cheese dan susu pekat siap untuk disapu atas biskut.
 

 Sebelum tu biskut ni direndam dulu dgn susu segar, tapi jgn sampai biskut
ni lembik. 

February 3, 2014

Nombor akaun CIMB bertukar ke 10 digit.


Sesapa yang ada akaun cimb tu mungkin dah tahu berkuatkuasa tarikh hari ni no akaun yang lama (14 digit ) telah di tukar kepada 10 digit sahaja. Macam mana nak tau no akaun baru ?  Caranya login CIMB Click dan pergi menu “My Accounts > Account Number Lookup”








p/s: jenuh nak menghafal balik no baru, walaupun 10 digit :)


Tinggalkan jejak anda

~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

.

get this